برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
English فارسی
logo

مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاهDisaater and Emergency Medical Management Center

فهرست اصلی
تاریخ : دوشنبه 10 آذر 1393
کد 1282

اورژانس هوایی، بخشی از پازل طرح تحول نظام سلامت در کشور

اورژانس هوایی بخشی از پازل طرح تحول نظام سلامت در کشور است که پره های بالگرد آن از 18 مرداد به صورت همزمان در 14 استان بحران خیز کشور به چرخش درآمده است

اورژانس هوایی بخشی از پازل طرح تحول نظام سلامت در کشور است که پره های بالگرد آن از 18 مرداد به صورت همزمان در 14 استان بحران خیز کشور به چرخش درآمده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، راه اندازی 14 پایگاه اورژانس هوایی در استان‌های بحران خیز کشور شامل تهران، تبریز، اهواز، کرمان، کرمانشاه، قم، زاهدان، مازندران، بوشهر، شاهرود، شیراز، اصفهان، قزوین و مشهد در راستای اجرای یکی دیگر از بسته های طرح تحول نظام سلامت، به منظور فراهم کردن آرامش خاطر مردم و با هدف کاهش مرگ و میر ناشی از مخاطرات و حوادث جاده ای و مقدور ساختن ارائه کمکهای پزشکی به نقاط دور افتاده و سخت گذر صورت گرفته است.

 “محمد حسین صومی“ رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بعد از گذشت 3 ماه از راه اندازی این خدمت در استان، وجه تمایز خدمات ارائه شده از طریق اورژانس هوایی را، انجام اقدامات احیایی در زمان طلایی عنوان می کند، به طوری که به اذعان او اورژانس هوایی با توجه به تعاریف خود، زمان رسیدن به بالین بیمار را به شدت کاهش داده است.

 “ روزبه رجائی غفوری“، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان نیز هدف از راه اندازی اورژانس هوایی را انتقال سریع بیماران بدحال تر و نیازمند خدمات درمانی بیشتر را به مجهزترین مرکز درمانی عنوان می کند، به طوری که وقت زیادی در مراکز درمانی سطح پایین تر برای بیمار ایجاد نشود.

 “زمان” اولویت نخست در امداد رسانی

 "اولویت زمان" که از سوی متخصصان طب اورژانس در روند درمان حرف اول را می زند، دستاورد استفاده از اورژانس هوایی است، به طوری که دکتر “اعلا” متخصص طب اورژانس در بیمارستان امام رضای تبریز، زمان را اولین و مهمترین پارامتر برای بیمارانی که مشکل اورژانسی دارند دانسته و می گوید: هر قدر بیمار سریعتر و در شرایط بهتر به مراکز درمانی منتقل شود، مسلما اقدامات درمانی که برای وی صورت می گیرد، نجات بخش خواهد بود.

 اورژانس هوایی خدمتی است که ضرورت استفاده از آن، با توجه به وجود مناطق صعب العبور و گستردگی استان، بعد گذشت 3 ماه از راه اندازی آن، پرونده قابل قبولی داشته است.

 موضوعی که سرهنگ خلبان مقصودی فرمانده هوانیروز تبریز می گوید: مطابق قرارداد منعقد شده بین هوا نیروز تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تمام تصادفات جاده ای به مساحت 150 کیلومتر منتهی به شهرستان تبریز با این بالگرد پوشش داده می شود.

 “رجائی غفوری“ نیز با تائید این مطلب می گوید: در مدت 3 ماه که از راه اندازی این خدمت نوین پزشکی می گذرد، 12 ماموریت انجام شده که موفق شده ایم 20 بیمار را به مرکز درمانی منتقل کنیم.

 “اورژانس هوایی” خدمتی هزینه بر

 

غفوری با بیان اینکه استفاده از اورژانس هوایی و بالگرد یک خدمت هزینه بر است یادآور می شود: از این خدمت برای بیمارانی استفاده می شود که از مراکز درمانی مسافت زیادی دارند و زمان در انتقال آنها در اولویت نخست قرار دارد.

 هزینه ای که به گفته صومی چنین برآورد می شود؛ "به ازای حضور هلی کوپتر در خدمت نظام سلامت ماهانه 100 میلیون ریال و به ازای هر ساعت پرواز نیز  60 میلیون ریال هزینه می شود".

 براساس این گزارش، نباید از این موضوع نیز غافل شد که استفاده از این خدمت نوین در نظام سلامت کشور تجربه ی جدیدی را چه برای کادر پرواز و چه برای کادر درمان فراهم کرده است.

 بطوریکه سرعت عمل در وارد شدن به ماموریت های جدید با هدف نجات جان مصدومان و ارائه ی خدمات پیش بیمارستانی توسط تکنسین های اورژانس علی رغم تنگی جا، لرزش های داخلی هلی کوپتر و فشار هوا در ارتفاعات؛ شیرینی این ماموریتها را دو چندان می کند.

 ثبت تجربه ای موفق در کارنامه ی اورژانس هوایی کشور

 

ناگفته نماند؛ در بررسی عملکرد سه ماهه ی اورژانس هوایی تجربه ی موفقی نیز مربوط به اعزام یک مورد بیمار مبتلا به سکته ی مغزی از شهرستان مراغه به بیمارستان امام رضای تبریز ثبت شده است.

 ماموریتی که طی آن در 25 شهریور ماه سال جاری برای نخستین بار در کشور، بيمار مبتلا به سكته‌ي مغزي در 3 ساعت اوليه بروز علائم سکته، توسط بالگرد اورژانس، به بیمارستان امام رضای تبریز منتقل و بلافاصله با تزریق آمپول TPA ، که امكان برگشت پذيري بيمار به وضعيت اوليه را 90 درصد افزايش مي‌ دهد، از فلج مادام العمر و مرگ حتمی نجات یافت.

موضوعی که در صحبت های دکتر اعلا متخصص طب اورژانس در بیمارستان امام رضا نیز در خصوص انجام این ماموریت بر آن تاکید شد، این بود که اگر این انتقال از طریق اورژانس هوایی انجام نمی گرفت، مسلما اقدامات احیایی انجام گرفته مثمر ثمر واقع نمی شد و باعث بروز فلج ماندگار و دائمی در این بیمار می شد.

 دکتر فرهودی، متخصص مغز و اعصاب و پزشک معالج این بیمار نیز در خصوص اهمیت انجام اقدامات پیش بیمارستانی در موارد بروز سکته ی مغزی می گوید: هر یک دقیقه که بعد از بروز سکته مغزی سپری می شود، حدود 2 میلیون سلول مغزی از کار می افتد و اگر زمان بیشتری سپری شود، سلولهای بیشتری از بین می روند که منجر به ناتوانی مادام العمر و یا مرگ فرد می شود.

 دکتر فرهودی وضعیت فعلی این بیمار مبتلا به سکته ی مغزی مراغه ای را مناسب ارزیابی کرد و گفت: این مرد 70 ساله هم اکنون قادر است، کارهای شخصی خود را انجام دهد در حالی که اندکی تعلل در انتقال وی به بیمارستان، سرنوشت تلخی را برای وی رقم می زد.

 “اورژانس هوایی“ پد مناسب می خواهد!

 

اما در کنار مزایای این خدمت هزینه بر اعم از نشست و برخاست در مناطق ناهموار، ظرفیت حمل 5 مصدوم به صورت همزمان، مشکلاتی نیز نظیر محدودیت پرواز در شب و نبود پد مناسب پیش پای اورژانس هوایی قرار گرفته است.

 موضوعی که دکتر رجائی در صحبت های خود چنین بیان می کند: "بیشتر مشکلاتی که وجود دارد، درباره پد بالگرد و محلی است که بالگرد می نشیند؛ این مشکل چه در صحنه و چه در محلی که تخلیه مصدوم برای انتقال به بیمارستان انجام می شود؛ به چشم می خورد.

 رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان ادامه می دهد: متاسفانه تجمع مردم در محل فرود بالگرد، این مشکلات را دو چندان می کند و احتمال بروز حوادث برای افراد حاضر در صحنه را تشدید می کند.

 دکتر صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در تائید صحبت های دکتر رجائی می گوید: طبق رایزنی های صورت گرفته، مقرر شده است، بعد از این هر بیمارستانی که در مرحله ی طراحی و ساخت قرار دارد، محل ویژه ی نشست و برخاست بالگرد نیز، برای آن بیمارستان در نظر گرفته شود.

 محدودیت دیگری نیز که پیشتر به آن اشاره شد؛ محدودیت پرواز در شب برای بالگرد اورژانس هوایی بود، به طوریکه نیم ساعت بعد از طلوع آفتاب و نیم ساعت قبل از غروب آفتاب امکان پرواز برای آن مهیاست.

 سرهنگ خلبان مقصودی فرمانده هوانیروز تبریز در پایان صحبت های خود این وعده را داد که در صورت فراهم شدن امکانات لازم، و دریافت مجوز؛ سلسله مراتب فرماندهی اجازه ی پرواز در شب را نیز برای این بالگرد صادر کنند.

 به گزارش ایسنا: استفاده از اورژانس هوايي تجربه موفقي است که در همه جاي دنيا از آن استفاده مي شود و در ايران نيز از اين تجربه استفاده مي شود.

 براساس این گزارش از آنجا که انتقال زمينی بيماران دارای برخی از محدودیت ها مثل زمان، محدوديت ظرفيت کابين آمبولانس‌ها، تغييرات مکرر سرعت و به ویژه ترافیک است، انتقال هوايی بيماران روش مناسبی در انتقال به موقع مصدومان به مراکز درمانی است.

 مسلما اجرای طرح امداد اورژانس هوایی، با پوشش 150 هزار کیلومتر راه روستایی و فرعی و مناطق صعب العبور؛ نقش مهمی در بهبود میزان بقای بیماران و کاهش آمار کشته شدگان تصادفات و سوانح به عنوان دومین عامل مرگ و میر در کشور خواهد داشت.


گزارش از اعظم قربانی

 

  • نوشته شده
  • در دوشنبه 10 آذر 1393
  • توسط حبیب حسینقلی زاده