برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
English فارسی
logo

مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاهDisaater and Emergency Medical Management Center

فهرست اصلی
تاریخ : دوشنبه 4 اسفند 1393
کد 1396

ضرورت توجه اورژانسی به پرسنل اورژانس/کمبودهایی که پرسنل را آزار می دهد

به گزارش نصر نیوز، خودروهای رهگذر از کنار این خودرو می گذرند و در این حین راننده یکی از خودروهای رهگذر به کمک این حادثه دیدگان می رود و در این حین خودرویی دیگر به او برخورد کرده و این رهگذر هم جان می سپارد

به گزارش نصر نیوز، خودروهای رهگذر از کنار این خودرو می گذرند و در این حین راننده یکی از خودروهای رهگذر به کمک این حادثه دیدگان می رود و در این حین خودرویی دیگر به او برخورد کرده و این رهگذر هم جان می سپارد.

همه منتظر نیروهای امدادی و آمبولانس های مرکز فوریت های پزشکی هستند. کسی کاری از دست اش بر نمی آید تا اینکه صدای آژیر ها به گوش می رسد و همگان به نوعی آرامش می گیرند. فریادها بلند می شود" آمبولانس رسید" خودروهای آمبولانس و آتش نشانی از راه می رسند و با تمام توان به کمک حادثه دیدگان می روند.

هر کسی ماموریتی دارد و آتش نشانان با اطفای حریق و برش بدنه خودرو حادثه دیدگان را بیرون می آورد و کادر اورژانس عملیات احیا و اقدامات پزشکی را انجام می دهند.

هنگام وقوع چنین سوانحی کادر اورژانس به حادثه دیدگان آرامش می بخشند که این آرامش مدیون اقدامات و فعالیت های ایثارگرانه آنان است. بسیاری از پرسنل اورژانس شاید روزانه به بیش از 10 مورد حادثه مراجعه می کنند و تنها ماموریت شان نجات انسان است. بی تردید این تلاش گران هم انسان هستند دارای روح لطیف و بسیار شکننده ولی آنچه که به چشم نمی آید همین تلاش ها و ایثارهاست.

تحریریه پایگاه خبری تحلیلی نصر نیوز میزبان دکتر روزبه رجائی رئیس مرکز فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی و حبیب حسینقلی زاده مسئول روابط عمومی این مرکز بود.

گفت و گوی صریح و صمیمی مان با این دو تلاشگر را می خوانید، امیدواریم این گفتگو نظر شما مخاطبان را به خود را جلب کند.

 آقای دکتر وضعیت اوژانس از لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات را چگونه ارزیابی می کنید؟

 متاسفانه کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات اورژانس نه تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور است. هفت هزار نیروی انسانی برای 115 لازم است تا پایگاه به استاندار های لازم نزدیک شود.

 شما وضعیت اورژانس در استان را چگونه ارزیابی می کنید و به طور کلی چند نفر در این پایگاه ها مشغول کار هستند و چه تعداد کمبود نیروی انسانی مواجه هستید؟

متوسط نیروی انسانی در هر پایگاه استان نزدیک به 4.8 نفر می باشد در حالی که این تعداد در هرپایگاه می بایست به 7 نفر افزایش یابد.همچنین از لحاظ سخت افزاری از جمله وجود آمبولانس با مشکل مواجه هستیم برای هر پایگاه یک دستگاه آمبولانس موجود است این در حالی است که نزدیک به 50 درصد آمبولانس ها ،بالای هفت سال عمر دارند و از لحاظ استانداردهای مربوطه اسقاط محسوب می شوند و به نوعی هزینه ساز هستند.

آقای دکتر آن طور که شنیده ایم  اکثر  پایگاه ها در کشور از لحاظ سخت افزاری در مضیقه هستند دولت برای حل این مشکل طرحی تحت عنوان ورود آمبولانس های نو به پایگاه های اورژانس را در اولویت کاری خود قرار داده است آیا این طرح به مرحله عمل رسیده است؟

بله بحث سر این بود که در کل کشور نزدیک به هزار دستگاه آمبولانس به پایگاه ها وارد شود که در راستای این طرح ،ناوگان آمبولانسی کشور بازسازی شود که متاسفانه چندان جنبه عملی به خود نگرفته است.

البته ناگفته نماند که این طرح مختص استان های پیشرو و استان هایی که جزو منطقه آزاد هستند محسوب می شود. این طرح شامل استان ما نیز می شود و آنطور که در جریان هستید بعد از عید حدود 110 دستگاه آمبولانس در اختیار استان ما قرارمی گیرد.

 به نظر شما  ورود این تعداد دستگاه آمبولانس تمام نیازهای مرکز فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی را مرتفع می کند؟

نه خیر قطعا 110 دستگاه برطرف کننده نیاز های اورژانس نخواهد شد چرا که اورژانس نیاز های دیگری هم دارد ببینید. برای 91 پایگاه در استان 100 الی 102 آمبولانس وجود دارد برای جابه جایی تنها هشت آمبولانس باقی می ماند که این مقدار جواب گوی نیاز های ما نیست0

خوشبختانه گفتگویی که با  رئیس اورژانس کشور داشتیم از ایشان قول مساعد گرفتیم که مجوز 16 خودروی دو دیفرانسیل برای مناطق صعب العبور و 45 تک دیفرانسیل برای مناطق عادی در اختیار استان ما قرار دهند.

 آقای دکتر آن طور که دیده می شود آمبولانس  های خصوصی به سمت فرسودگی می روند متاسفانه شاهد احیا و بازسازیی چنین ناوگان هایی نیستیم احیای آمبولانس های فرسوده در اختیارات مجموعه شماست؟

فعالیت آنها از نظر اعطای مجوز زیر نظر ما است و ما به فعالیت آنها از جمله اینکه بیشتر از تعرفه نگیرند و ... نظارت می کنیم ما یک واحد آمبولانس خصوصی داریم که به بحث تجهیزات ، خودرو، کیفیت کار فعالیت دارد. مسئول رسیدگی به بحث بازساز ی و احیا توسط شرکت های زیر نظر اداره نطارت بر درمان است.

در حال حاضر مرکز فوریت های پزشکی استان با چه چالش جدی مواجه است که به نظرتان با رفع آن مشکلات اصلی این مرکز رفع می شود؟

اورژانس با مشکلات درون سازمانی از جمله کمبود امکانات ،نیروی انسانی و تجهیزات و مشکلات برون سازمانی مواجه است. تجهیزات آمبولانس ها محدود شده به پایگاه های شهری تا جایی که در پایگاه های جاده ای با کمبود تجهیزات لازم و کامل مواجه هستیم. با وجود اینکه تحریم ها و کاهش قیمت نفت و وضعیت اقتصادی مشکلاتی را در حوزه سلامت  ایجاد کرده است ولی خوشبختانه در یک سال اخیر در حوزه سلامت تحولاتی ایجاد شده که به طور کلی می توانم بگویم که رفع مشکلات برون سازمانی و درون سازمان  منجر به کاهش دغدغه ما خواهد شد.

 

آقای دکتر رجایی چه راهکارهایی برای حل این معضلات ارايه می دهید؟

در قالب جذب نیروی انسانی و در قالب شرکت در مرحله اخذ مجوز نیاز سنجی شده به ازای هر پایگاه 4.8 نفر تکنسین داریم که این تعداد باید به 7 نفر افزایش یابد همچنین نیاز به جذب 350 نفر تکنسین اورژانس لازم داریم که متاسفانه 350 تکنسین اورژانس ، کاردان ، کارشناس در رشته های فوریت های پزشکی ، هوشبر و پرستاری وجود ندارند که آنها را جدب کنیم چرا که بیشتر آنها در بخش های خصوصی برخی در حوزه بیمارستان و عده ای هم تمایل به اشتغال ندارند.

 

آقای دکتر وقتی سانحه ای رخ می دهد مردم بر این باورند که شما مصدوم را همانند قهرمان های فیلم ها بیرون می  آورید و به مداوای آنها بپردازید آیا واقعا رسالت کاری شما همین است؟

متاسفانه عدم آشنایی مردم و نهاد ها ، اختلالاتی در عملیات های  اورژانس به وجود آورده است، عدم آگاهی منجر می شود که مردم انتظار داشته باشند یک تکنسین وارد آتش شود و مثل قهرمان فیلم ها او را از آتش بیرون آورد و به مداوای او بپردازد در حالی که بین گروه امداد و نجات رابطه تنگاتنگی وجود دارد . ابتدا گروه امداد و نجات مسئول خارج کردن مصدوم از محیط حادثه و بعد اورژانس مسئول مداوای بیماران و مصدومان می باشد. نقش ما اورژانسی و فوریت های پزشکی است.

 آیا با استقرار آمبولانس در برخی از محیط ها با محدودیت هایی مواجه هستید؟

بله استقرار آمبولانس ها در برخی مکان های خاص از چالش های اصلی ما محسوب می شود به عنوان مثال در بازی های فوتبال و هندبال و سایر ورزش ها استقرار ما در آن مکان ضروری است ما در آن منطقه حاضر می شویم تا اگر اتفاقی بیفتد اقدامات لازم را انجام دهیم در حالی که مستقر شدن ما در آن منطقه باعث می شود که یکی از پایگاه ها، خالی از آمبولانس باشد  اگر در آن منطقه حادثه ای رخ دهد این پایگاه موطف است به محل حادثه رجوع کند که در این راستا آمبولانس با تاخیر در محل حادثه حضور می یابد و این نارضایتی مردم را به همراه دارد . در حالی که مجموعه های مختلف می توانند با انعقاد قرارداد با واحدهای بخش خصوصی از خدمات آنان استفاده نمایند.

وقتی سانحه ای رخ می دهد شما چه انتظاری از مردم دارید؟

ما در آموزش با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم تا جایی که در صحنه تصادف تجمع بیش از اندازه مردم خطرات جبران ناپدیری را به همراه دارد. جابه جایی غیر اصولی مصدومان نیز مشکلات زیادی به بار می آورد. انتظار داریم در موقع بروز حادثه مردم خونسری خود را حفظ کنند و اجازه دهند تا همکاران ما در اورژانس اقدامات خود را انجام دهند. ماندن مصدوم یکی دو دقیقه بیشتر در محل حادثه بهتر از این است که با جابه جایی غیر اصولی صدمات جبران ناپذیری به او وارد شود.

 ابزارهای مختلف رسانه ای در زمینه آموزش و فرهنگ سازی نقش بسزایی دارند مثلا بیلبوردهای خالی زیادی در سطح استان به چشم می خورد که می توان  از آنها استفاده لازم را برد شما این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟

در بحث فرهنگ سازی ،رسانه ها نقش بسزایی دارند در این زمینه با سازمان ترافیک شهری صحبت های لازم انجام شده و قرار است شعار های یک سطری کوتاه و مفید را در اختیار سازمان ترافیک شهری قرار دهیم تا بعد از  هماهنگی های لازم با شهرداری اقدامات لازم  صورت گیرد.

 

 

چه عاملی باعث شده که اورژانس استان ما پیشتاز و پیشرو شناخته شود؟

تمام آمبولانس های ما جی پی اس هستند. یعنی رد یابی می شوند که چه زمانی حرکت کردند و چه زمانی به محل حادثه رسیده یا ترک کرده اند. همچنین استان ما جزو اولین استان ها در کشور است که به دنبال هر خبری نکته های آموزشی در آن خبر را درج می کند. پایگاه هایی وجود دارد  که ساختمان آنها، آماده ست اما به دلیل کمبود نیروی انسانی  پایگاه ها خالی است در حالی که  برخی ازاستان های کشور از کمبود پایگاه نیز رنج می برند.

 

لطفا از اقدامات و کارهای بارزی که اورژانس در سال 93 انجام داده نیز صحبت کنید؟

اقدامات زیادی صورت گرفته اما بارز ترین آنها اورژانس هوایی است که جزو طرح تحول نظام سلامت  استان محسوب می شود، بعد از پیگیری های زیاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز جزو اولویت های نخست دریافت پایگاه اورژانس هوایی در کشور شد که در مرداد ماه افتتاح و شروع به کار کرد تا جایی که رئیس اورژانس کشور در سفر اخیرش به تبریز گفت "مایه مباهات است که بهترین اورژانس هوایی با چنین وضعیت و کیفیت در استان شما راه اندازی شده است ".

در اعزام و انتقال بیمار سکته مغزی با اورژانس هوایی نیز رتبه نخست کشور را داریمبه عبارتی دیگر در کمتر از سه ساعت بیمار سکته مغزی با تزریق داروهای لازم به بیمارستان منتقل شده است .

در مدت پنج ماه گذشته اورژانس هوایی در آذربایجان شرقی 22 پرواز انجام داده است که به واسطه آن 27 مریض به مراکز درمانی منتقل شده اند.

از دیگر اقدامات بارز، راه اندازی اورژانس موتوری است که دو پایگاه به موتور سیکلت مجهز شده و اکنون در این مدت زمان 4 ماهه شروع کار ،نتیجه بسیار مطلوبی داده است.

 

خدمات اورژانس موتوری به چه نحوی صورت می گیرد؟

ناوگان موتوری در محدوده ی مرکز شهر و بازار و کوچه های باریک و پرترافیک شهر تبریز خدمات رسانی می کنند به این صورت که ناوگان موتوری در محل حادثه حضور می یابند بعد از بررسی های لازم، مریض ارزیابی می شود زمانی که نیاز به آمبولانس ضروری باشد اقدامات لارم صورت می گیرد . جالب است بدانید  تنها در 10درصد موارد که اورژانس موتوری مراجعه کرده نیاز به اعزام آمبولانس اعلام شده است.از جمله نقاط قوت این طرح کاهش هزینه ها و استهلاک است و همچنین مناطقی که به طور متوسط 8 الی 9 دقیقه طول می کشید در 4 دقیقه خلاصه می شود.
رضایت مندی مردم از اورژانس موتوری را چگونه ارزیابی می کنید؟

در این 4 ماه ، تنها دو مورد نارضایتی داشته ایم که آن هم از سوی ادارات دولتی بوده اند و اعتراض کردند که مریض ما آمبولانس لازم دارد تا موتور. اما به طور کلی نظر مردم را به خود جلب کرده است.
میانگین زمان انتقال بیمار از محل حادثه به مراکز درمانی در این 5 ماه چقدر بوده آیا به داخل تبریز نیز خدمات  ارائه می دهید؟

میانگین 22 دقیقه در کل 5 ماه گذشته بوده که میانگین فوق العاده ای محسوب می شود. به دلیل اینکه جای فرود بالگرد در داخل تبریز چندان وجود ندارد خدمات چندانی ارائه نمی دهیم اما در اتوبان ها ، اطراف شهر، جاده ها و شهرستان ها خدمات رسانی امکان پذیر است.

 

در خصوص تماس های های تلفنی مشخص است  که چند درصد آنها سرکاری و ایجاد مزاحمت می باشد؟

تقریبا روزانه 1400 تماس تلفنی داریم که 200 عدد از آنها منجر به اعزام آمبولانس می شود نزدیک به 200 تماس مشاوره ای و بقیه تماس ها دوباره کاری است مثلا برای یک حادثه چند بار تماس گرفته می شود و عده ای از تماس ها هم مزاحم تلفنی و سرکاری است.

ناگفته نماند اولین استانی هستیم که برای تماس های تلفنی مزاحم پرونده سازی کرده و به کمک دستگاه قضایی مزاحمان تلفنی شناسایی شده اند.

 

متوسط ماموریت های روزانه اورژانس در استان و تبریز چقدر است؟

در تبریز 120 مورد در استان 240 الی 250 مورد می باشد.

 

همانطور که می دانید در مقوله مدیریت بحران اورژانس جایگاه خاصی دارد به نظر شما در شرایط بحرانی ،اورژانس پاسخگوی بحران های ایجاده شده خواهد بود؟

در حال حاصر واحد حووادث غیر مترقبه دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مرکز فوریت های پزشکی مستقر می باشد. در موقع بحران هر ارگان یا دستگاه اجرایی اعلام کند که آمادگی صد در صد بدون کاستی برای مقابله با بحران دارد، بی تردید اغراق می کند.

ما نیز نمی توانیم بگوییم صد درصد آماده هستیم اما کارهایی در این زمینه صورت می گیرد که در شرایط بحرانی کمترین مشکل و خطرات را متحمل شویم.

 

نگاه مردم جامعه به شما یک نگاه آرامش بخش و امنی است تا جایی که مردم با دیدن اورژانس احساس امنیت می کنند چه اقداماتی انجام داده اید که پرسنل اورژانس در کنار انجام ماموریت اداری شان نسبت به درک این نوع نگاه اقدام متقابل به مثل انجام دهند؟

درست است. اما گاهی هم برخی دیدگاه ها صدمات روانی زیادی به تکنسین های ما وارد می کند. برای تغییر  تفکر زمان لازم است بحث امنیت سلامت و روانی ، تامین بودن مالی مهم است ماموریت های پشت سر هم فشار روانی زیادی به بار می آورد . از طرفی گاها به نیروی ما به چشم راننده آمبولانس نگاه می کنند.این دید باعث شوک عصبی می شود و این مشکلات عدیده ای را به همراه می آورد. مردم تا آمبولانس را می بینند داد می زنند و می گویند مریض ما را بردار و ببر و دیگر به این فکر نمی کنند که آنها تکنسین هستند نه راننده آمبولانس و بعد از بررسی های کاملا در صورت نیاز به مراکز درمانی منتقل خواهند کرد.

این عوامل باعث شده عده ای از پرستار ها و فارغ التحصیلان هوشبری از ورود به این شغل سر باز زنند .برخی تفکر ها و اطلاعات غلط باعث می شود فارغ التحصیلان تمایل زیادی به اشتغال نداشته باشند.

 

ممنون از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید.

  • نوشته شده
  • در دوشنبه 4 اسفند 1393
  • توسط حبیب حسینقلی زاده