به گزارش روابط عمومی اورژانس استان آذربایجان شرقی ، رئیس اورژانس استان ضمن ابراز رضایت از زیرساختهای اورژانس ،چالش عمده را نبود پایگاه در هسته مرکزی شهر عنوان کرد.
آقای دکتر جعفری؛ از اینکه دعوت ما را برای مصاحبه پذیرفتید از شما سپاسگزاریم. برای فتح الباب لطفا مختصری از سوابق تحصیلی و کاری خود را برای مخاطبین ما بفرمایید.
با عرض سلام وقت بخیر. بنده دکتر اصغر جعفری روحی سال 57 در تبریز متولد شدم تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تبریز گذرانده ام و سال 75 وارد دانشگاه و رشته پزشکی شدم . بعد از اتمام دوره عمومی در سال 82 جهت ارائه خدمات پزشکی به استان سیستان و بلوچستان عازم شدم که حدود سه سال در سیستان بودم از این سه سال، یک و نیم سال اول را تحت عنوان پزشک درمانگاه خدمت کردم و یک و نیم سال آخر "مسئول مدیریت بیماری مالاریا" در آن استان بودم . بعد جهت ادامه تحصیل و مشکلات و بیماری پدر به تبریز برگشتم و در بیمارستان عالی نسب چهار سال به عنوان پزشک عمومی انجام وظیفه کردم . دوره رزیدنتی طب اورژانس را در دانشگاه تبریز شروع و موفق به اخذ مدرک بورد تخصصی شدم. بعد از سه سال به جهت ارائه ضریب K و طرح تخصصی عازم زنجان شدم و هفت سال عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان بودم و چهار سال آخر سمت "رئیس اورژانس استان زنجان" را داشتم . در زمان تصدی ریاست اورژانس زنجان تمام تلاشم ارتقاء ارائه خدمات اورژانس بود بنابراین سیستم آسایار، تله کاردیوگرافی و کد 724 را برقرار کردیم و تعداد پایگاه ها را افزایش دادیم در آن سال ها از طرف معاون اول رئیس جمهور وقت، "بالاترین درجه سازمان اورژانس کشور" را دریافت کردم. از 28 مرداد 1401 به تبریز منتقل شدم و به عنوان "رئیس اورژانس استان آذربایجان شرقی" در خدمت همکاران و مردم عزیز هستم .
آقای دکتر، لطفا یک تعریف کلی و جامع از مرکز اورژانس برای خوانندگان این خبرنامه بفرمایید. این مرکز چه خدماتی را به مردم ارائه می دهد؟
به نظر بنده اورژانس پیش بیمارستانی 115 پیشانی سیستم سلامت است. پیشانی به این معنا که مردم مستقیما با سیستم در ارتباطند، مانند؛ خانه های بهداشت، اورژانس های بیمارستان، درمانگاه ها و اورژانس 115. منتها بارز ترین و عمده ترین فرقی که اورژانس 115 با بقیه مراکز دارد، این است که اوررژانس در شرایط خاص و متفاوت وارد عمل شده درنتیجه همکاران ما با نمود کامل از جنبه پزشکی و اخلاق حرفه ای در محل ماموریت حاضر شده و به انجام اقدامات می پردازند .
چه تعداد پایگاه اورژانس در سطح شهر و جاده ای استان وجود دارد و آیا افزایش پایگاه هم در برنامه های سازمان وجود دارد؟
تعداد 141 پایگاه فعال زمینی، موتوری و هوایی داریم که در حال حاظر سه پایگاه موتورلانس و یک پایگاه اورژانس هوایی فعال داریم که انشالله طی مذاکراتی که انجام شده قول های مساعدی درمورد راه اندازی مجدد پایگاه دوم اورژانس هوایی در شهرستان میانه را گرفته ایم و همچنین قطعا افزایش پایگاههای موتورلانس را در تبریز و شهر های بزرگ استان خواهیم داشت .
با توجه به اینکه شما حدود دو فصل هست که به سمت ریاست اورژانس استان نایل شدید، زیر ساخت های اورژانس استان را در چه سطحی میبینید ؟
زیر ساخت های اورژانس استان قابل قبول است و این مقبولیت رابطه مستقیم با دانشگاه مادر دارد که هرچه دانشگاه مادر بزرگتر و پیشرفته تر باشد زیر ساخت ها نیز بهتر خواهد بود .
نیاز اصلی اورژانس در خصوص توسعه زیر ساخت ها و پایگاه های اورژانس چیست؟ برنامه راهبردی شما برای ارتقا ارائه خدمات اورژانس استان آذربایجان شرقی چیست؟
سرمایه اصلی هر سیستم نیروی انسانی است و اگر بخواهیم اورژانس استان در بین سایر دانشگاه ها به بالندگی و شکوفایی برسد و بتواند آن را حفظ کند ، باید به نیروی انسانی بها بدهیم. هر چه بیشتر به نیروی انسانی بها دهیم بطبع می توانیم سیستم را بیش از پیش ارتقا دهیم. دومین سرمایه تجهیزات و مورد سوم املاک و دارایی های سیستم هستند . هدف ما این است که در این سه مرحله پیش برویم تا هم بتوانیم کمیت ارائه خدمات را افزایش دهیم و مهمتر از آن؛ کیفیت خدمات را بالاتر ببریم . علت این که نیروی انسانی را عرض کردم این است که؛ با وجود اینکه زیرساخت های ما خوب است و ما جز معدود دانشگاه هایی هستیم که پایگاه کانکسی نداریم و آمبولانس فرسوده کمتری داریم ، از نظر تجهیزات داخل آمبولانس هم نسبت به باقی استان ها پیشرفته تر هستیم، اگر نیروی انسانی موجود نتواند درست و صحیح از این تجهیزات استفاده کند؛ باعث نارضایتی می شود. اگر کمبود دانش و مهارت باشد این تجهیزات هم بدرد نخواهد خورد . در نتیجه باید بیشتر به زمینه آموزش نیروی انسانی بپردازیم .
درسته به مسئله خوبی اشاره کردید در زمینه کمبود نیروی اورژانس فکری دارید، و چه برنامه هایی در زمینه افزایش نیروی انسانی در نظر گرفتید؟
نیروی انسانی چند بعد دارد؛اول از نظر کمیت و دوم از نظر کیفیت، که خوشبختانه در سال بعد انشاالله برای افزایش نیروی انسانی جذب نیرو انجام خواهد گرفت
و همچنین تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی را به نیروهای استخدامی خواهیم داشت .افزایش نیروی انسانی بطبع باعث کاهش خستگی نیروها و افزایش رضایت مندی مردم خواهد داشت.
در مرکز اورژانس استان، برای ارزیابی و دستیابی به رضایت مندی مردم، چه اقدامی انجام می شود ؟
اورژانس 115سامانه پیامکی برای پایش رضایتمندی گیرندگان خدمات دارد به این صورت که بعد از اتمام هر ماموریت یک پیامک به گیرندگان خدمت ارسال می شود که میزان رضایتمندی را بررسی می کند واحدی در ستاد مرکز اورژانس داریم با نام " واحد بهبود کفیت" که روزانه میزان رضایت مندی را بررسی و برای بهبود فرآیند و افزایش رضایتمندی فعالیت می کند.
اخیرا زلزله مخرب خوی، مردم ایران را داغدار کرد اورژانس استان چه اقداماتی در این زمینه انجام داد ؟
از اولین لحظه بروز زلزله خوی سامانه ICS ( سامانه حوادث) فعال شد و تمامی مدیران دانشگاه از اولین لحظه حضور داشتند. بلافاصله پنج دستگاه آمبولانس سبک و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و 14 نفر نیرو و یک نفر سر تیم عملیات در کمترین زمان به محل اعزام شدند، و خدمات امداد رسانی را به مردم زلزله زده خوی ارائه دادند.
آقای دکترجعفری؛ اقدامات استان در خصوص زلزله ترکیه چه بود؟
دانشگاه علوم پزشکی تبریز با هماهنگی سازمان حلال احمر استان و دفتر وزارت امور خارجه مستقر در استانداری یک سری کمک؛ اعم از دارویی و تجهیزات پزشکی،که با محوریت اورژانس 115 بود که این کمک ها را به کشور ترکیه ارسال کردیم. در واقع نماینده تام الاختیار دانشگاه در ارسال این کمک ها به شخص بنده سپرده شده بود.
در مورد تماس های مردم بفرمایید انتظار سازمان اورژانس از مردم در مواجهه با یک حادثه چیست و درزمان تماس مردم با واحد اورژانس، چه مواردی را باید رعایت کنند؟
اولا؛ مزاحمت های اورژانس 115 خیلی زیاد است و این مزاحمت ها باعث می شود که فردی که نیازمند اورژانس هست، پشت خط انتظار بماند و همچنین همکارن واحد ارتباطات روزانه حدود 1400 تماس جواب می دهند.
زیاد بودن این مزاحمت ها باعث می شود نظم ذهنی همکاران بهم ریخته و نتوانند مشاوره های پزشکی درستی انجام دهند. مورد بعدی در اعزام آمبولانس ها هست، که در واقعیت آمبولانس ها در خیابان و ترافیک شهری باقی می مانند. مردم عزیز عنایت داشته باشند که برای آمبولانس ها راه باز کنند، تا آمبولانس در کمترین زمان به محل اعزام شود. و مردمی که می خواهند خدمت دریافت کنند؛ این مورد را در نظر داشته باشند که بعد از اتمام تماس زمانی لازم هست برای رسیدن آمبولانس بر بالین مصدوم، که با گوش دادن به توصیه های علمی کارشناسان تریاژ تلفنی میتوانند بیمار را مدیریت کنند، تا اینکه آمبولانس به سر صحنه برسد. وظیفه ما هم این است در کمترین زمان ممکن آمبولانس را به محل فوریت اعزام کنیم.
وی خاطرنشان شد:درکل زیرساختها در اورژانس مطلوب بوده و بزودی جذب نیروی انسانی در اورژانس خواهیم داشت ولی از سازمانهای دولتی و خیرین برای احداث پایگاه در هسته مرکزی شهر و بازار دعوت نموده و دست یاری درازمی کنیم.
آقای دکتر با توجه به اینکه، الان در لحظات پایانی سال قرار داریم و ایام عید پیش رو هست و سفر های نوروزی آغاز می شود برنامه اورژانس برای ایام نوروز چه خواهد بود؟
ضمن تبریک سال نو، اورژانس پیش بیمارستانی استان و رئیس مرکز اورژانس 115، "دبیر طرح سلامت نوروزی کل دانشگاه " می باشد. که تمامی اقدامات ، برنامه ریزی ها و هماهنگی های مربوط به طرح سلامت نوروزی در تمام معاونت ها و مدیریت های دانشگاه به این مرکز ارسال می شود و در این مرکز جمع آوری ، مدیریت و اطلاع رسانی می شود. که لازم است در این زمینه تمامی مدیریت ها و معاونت ها همکاری لازم را داشته باشند. مراسم افتتاحیه رسمی شروع طرح سلامت نوروزی روز چهارشنبه مورخ 24 اسفند، با محوریت این مرکز در محل معاونت بهداشت با هماهنگی ریاست محترم دانشگاه و روابط عمومی دانشگاه برگزار شد.
در این طرح، تمام اقدامات اورژانس و معاونت های مختلف متشکل از درمان، بهداشت غذا و دارو ، که دستور العمل آن توسط وزارت خانه ارائه شده است را اجرایی کند.اعم از افزایش ارائه کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی، اورژانس بیمارستانی، اتاق عمل، ارائه خدمات دارویی و افزایش نظارت و کنترل های بهداشتی اماکن، رستوران ها و هتل ها برای مردم و مسافران نورزی، که با توان بیشتر انجام خواهیم داد تا مردم عزیز و مسافرین نوروزی خدمات بهتری دریافت کنند.
آقای دکتر؛ لطفا گزارشی از حادثه مسمومیت مدارس استان برایمان بفرمایید
طی این اتفاق، یک سری دانش آموزان که علامت دار بودن، در اثر مواد تحریکی که علایمی مانند سوزش گلو، سوزش چشم، تپش قلب داشتند و یک عده دانش آموزان که حالت تلقینی داشتند که عمده تماس ها این مورد را شامل می شد و کمتر از ده درصد دانش آموزان ما علامت دار بودند. که این موارد بلافاصله بعد از تماس، آمبولانس به سر صحنه اعزام می شد و مواردی که نیاز بود به بیمارستان انتقال می یافتند و خوشبختانه بعد از چند ساعت ترخیص می شدند و هیچ گونه آسیب بعدی نداشتند.
در مورد معوقات مالی همکاران اورژانس 115 که اخیرا موجبات نارضایتی همکاران شده است، را بفرمایید و چه قول های مثبتی در سال جدید در خصوص رفع این نارضایتی ها به همکاران 115 دارید ؟
ما منکر معوقات نیستیم منتها معوقات ما با سایر واحد های بزرگ دانشگاه عقب نیست و همزمان با آن هاست. فعلا تلاشی که می توانیم کنیم این است که نگذاریم این معوقات زیاد شود، و تقریبا هر ماه بعد از پرداخت حقوق یک اضافه کار و یک کارانه پرداخت می شود. همچنین به همکاران عزیز، قول افزایش نرخ کارانه از سال 1402 را می دهم و تمام تلاش مان را می کنیم تا کارانه واقعی بدهیم. و در مورد اضافه کاری به محض اینکه گشایشی ایجاد شود و بودجه ای بیشر شود در واقع این فاصله را کم کنیم.
درآخر برای تمامی همکاران عزیز سال جدید را شاد باش عرض می کنم و توفیق روز افزون برای مردم عزیز ایران را از خداوند منان خواستارم .
آقای دکتر جعفری روحی رئیس محترم اورژانس پیش بیمارستانی استان آذربایجان شرقی از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید صمیمانه سپاسگزارم.
تهیه گزارش:فائزه رزقیان
کارشناس دیسپچ اورژانس تبریز