رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان با اشاره به اینکه در جریان زلزله ارسباران بر تقویت ارتباطات بی سیم ناوگان اورژانس کشور و استفاده از سیستمهای پیشرفته مخابراتی در اورژانس با همکاری شرکت ارتباطات بر مبنای مقررات رادیویی تاکید شده بود گفت: با گذشت یک سال از وقوع زلزله، هنوز برای رفع این نقیصه اقدام خاصی صورت نگرفته است.
حامد جعفرزاده با اشاره قطع ارتباطات مخابراتی و اختلال جدی در ارتباطات به علت ترافیک بعد از زلزله گفت: این موضوع باعث کاهش هماهنگی نیروهای امدادی اورژانس 115 در جریان زلزله ارسباران شده بود.
وی با بیان اینکه در روزهای نخستین زلزله، مرکز EOC استان، خواستار تعریف خطوط VIP از طرف شرکت مخابرات ایران برای مدیران و پرسنل دانشگاههای علوم پزشکی بمنظور فرار از ترافیک مخابراتی در شرایط بحرانی شده بود گفت: با این حال با گذشت یک سال، هنوز به این درخواست پاسخ قانع کننده ای ارائه نشده است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان با تاکید بر اینکه باید برای 120 پایگاه فعال استان، امکان ارتباط بی سیم خودرویی و دستی در شرایط بحرانی فراهم شود گفت: قسمت EOC باید خودروی فرماندهی برای تردد در مناطق صعب العبور داشته باشد، در حالی که خودروی سیار برای EOC فقط یک مورد در تهران وجود دارد.
جعفرزاده با اشاره به مقاوم نبودن ساختمان EOCدانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت، زلزله ارسباران زنگ خطری برای ایجاد ساختمان EOC براساس استانداردهای لازم بود، تا مدیران کارگروه مدیریت بحران، در مواقع بحرانی در یک محل تشکیل جلسه دهند؛ و موقعیت را فرماندهی کنند، اما هم اکنون نیز این ساختمان ساخته نشده است.
وی نبود خودروهای دو دیفرانسیل را یکی در دیگر از مشکلات موجود در روند امداد رسانی در مناطق کوهستانی و صعب العبور منطقه ارسباران برشمرد و گفت: آمبولانس های موجود (بنز استرینتر) در مناطق کوهستانی و صعب العبور از قدرت مانور پایینی برخوردارند.
وی از برپایی بیمارستان صحرایی در کمترین زمان ممکن در جریان وقوع زلزله بعنوان سند افتخاری برای مجموعه ی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و تجربه ای برای سالهای آینده یاد کرد و افزود: ولی مشکل لجسیتک، پشتیبانی و حمل و نقل از جمله مشکلات موجود در برپایی بیمارستان های صحرایی است که باید با همکاری سایر ارگانها و همکاری بخش های خصوصی انجام می شود.
جعفرزاده ادامه داد: این زلزله فرصت خوبی برای بررسی نواقص و رفع مشکلات برپایی بیمارستان صحرایی بود و باید برای بحرانهای آتی حتما تهیه لجستیک حمل ونقل جهت بیمارستان صحرایی در نظر گرفته شود.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان یادآور شد: یکی دیگر از مشکلاتی که در زلزله ورزقان به وضوح شاهد آن بودیم، ضعف همکاری بین بخشی در بین اعضای کارگروه مدیریت بحران بود، بطوریکه برخی از اعضا که از موضوعات درمان سررشته ای نداشتند، با دخالتهای بی مورد روند امداد رسانی را با مشکل مواجه می ساختند.
جعفرزاده با بیان اینکه شرایط حاکم در زلزله ی ارسباران یک موقعیت بحرانی بود گفت: متاسفانه در موقعیتهای بحرانی، دخالتهای بی مورد و خارج از حیطه ی تخصص برخی مسئولین در روند انجام کار گروهای تخصصی، نه تنها در کاهش مشکلات تاثیری ندارد؛ بلکه صدمات جبران ناپذیری نیز بر روند امداد رسانی تحمیل می کند.
وی آماده باش بیش از 95 درصد از نیروهای اورژانس در ساعات اولیه وقوع زلزله و برپایی بیمارستان صحرایی را از نکات برجسته EOC استان در زلزله منطقه ارسباران برشمرد و گفت: در ساعت 22:30 شب 21 مرداد، تجهیزات بیمارستان صحرایی در منطقه بود و در ساعت 1:30 بامداد روز بعد از زلزله، این بیمارستان بصورت کامل تجهیز شده بود.